Tussen 2004 en 2006 woonde ik samen met Ingrid in Dakar, waar zij een baan had bij de VN. En ik? Ik was als journalist en werkte aan een promotie-onderzoek.

07 februari 2006

Aftellen

De laatste weken voor vertrek uit Dakar verlopen snel. Nog even dit en nog even dat en voor je het weet is het alweer dinsdag en heb ik nog maar een paar dagen te gaan. Snel even een update. Vandaag is een grote dag voor Senegal. Het voetbalelftal speelt vanmiddag de halve finale van de Africa Cup of Nations en heel waarschijnlijk komt vandaag ook de voormalig premier Idy Seck vrij na zes maanden in de voorarrest te hebben gezeten. Kan hij mooi thuis de wedstijd volgen. Seck zat in de cel omdat hij ervan verdacht werd veel geld te hebben verduisterd bij een aantal bouwprojecten in zijn stad Thies, waar hij burgemeester is. Daarnaast werd hij ervan beticht de staatsveiligheid in gevaar te hebben gebracht. Dat was een onduidelijke aanklacht die recent, onder druk van de Amerikanen, al niet-ontvankelijk werd verklaard. En sinds eind vorige week gonzen de media van de geruchten dat Seck nu dan echt vrij komt. Hij wou zelfs terugkeren bij zijn oude partij en die van de president. Van alle aanklachten blijft intussen weinig over.
Morgen geef ik een borrel voor vrienden en bekenden in Dakar om goedendag te zeggen en heb ik ook nog een radiobijdrage. Donderdag nog een laatste etentje buitenshuis met Ingrid en vrijdag moet ik een verstandskies laten trekken. Jawel, voor het eerst in tien jaar ben ik vorige week bij de tandarts geweest omdat ik pijn had - aan mijn verstandskies dus. Meteen nog een afspraak op de valreep gemaakt omdat ik hier goed verzekerd ben. Dat is maar goed ook, want deze tandarts is reteduur. Ik verkeer daarom wel in goede kringen, hij heeft de president als klant en hij werkt alleen maar in de ochtend omdat hij daarna zo graag wil golfen...