Tussen 2004 en 2006 woonde ik samen met Ingrid in Dakar, waar zij een baan had bij de VN. En ik? Ik was als journalist en werkte aan een promotie-onderzoek.

22 januari 2006

De Africa Cup of Nations

Senegal raakt langzaam maar zeker in de ban van de Can: de Africa Cup of Nations, ofwel de Afrikaanse kampioenschappen voetbal in Egypte. Morgen (maandag) speelt Senegal zijn eerste wedstrijd tegen Zimbabwe. Op papier geen moeilijke tegenstander, een die het vooral moet hebben van zijn fysieke spelletje. Om 17.00 uur plaatselijke tijd is de aftrap in Port-Saïd. In Europa zendt Eurosport beelden uit.
Voor Senegal is het spelen op de Can een troostprijs na de misgelopen kwalificatie voor de WK in Duitsland. Het land eindigde afgelopen najaar tweede in de poule achter Togo, dat zich voor het eerst in de historie wist te plaatsen voor een eindronde van de WK - mede dankzij blunders van Senegal. Dat Senegal en niet Togo op de WK thuishoort, werd zaterdag duidelijk toen Togo zijn openingswedstrijd met 3-1 verloor van Congo, ook al geen WK-ganger. Had Senegal maar meer punten moeten pakken, zou je zeggen.
De Can is hier te volgen via de Senegalese televisiezender RTS. Het zal een van de laatste evenementen zijn die ik zal kijken. Over drie weken vertrek ik naar Nederland, waar ik een halfjaar het politieke nieuws ga verslaan voor de GPD, een koepel voor veel regionale dagbladen in Nederland. Na anderhalf jaar ga ik dus weer werken in Den Haag. Weer een persbureau, nu een met meer ruimte voor diepte, achtergronden en interviews. En weer het Binnenhof. De eerste zes weken zoek ik nog woonruimte. Iemand?